Palafolls

Ajuntament de Palafolls
Ajuntament de Palafolls
previsio
 
 
08/09/2025 | 04:34 h
previsio
 
 
08/09/2025 | 04:34 h

La colla dels DiablesFolls presenta la Fetillera, la seva nova bèstia de foc

6 de setembre de 2025


La figura s'ha donat a conèixer just abans del Correfoc de la Festa Major


En el marc del Correfoc de la Festa Major d'enguany, la colla dels DiablesFolls ha presentat i estrenat la seva nova bèstia de foc, batejada amb el nom de Fetillera.

 

La nova figura se suma al bestiari popular de la colla i està pensada per acompanyar la Follonera i els diables en les seves sortides, aportant més espectacularitat, espurnes i força visual.

 

En la passada Festa Major de Sant Genís de Palafolls ja es va revelar el seu nom. La presentació oficial, però, no ha estat fins avui, després de la tabalada i just abans de l'inici del Correfoc: un dels moments més esperats del programa de la Festa Major i que ha tornat a omplir els carrers del municipi de foc, música i molta participació.

 

Amb aquesta incorporació, els DiablesFolls refermen la seva voluntat de seguir enriquint la cultura popular de Palafolls i mantenint viva la flama d'aquesta tradició.

 

Vols conèixer la història de la Fetillera?

"En Guillem de Palafolls i na Guiomar de Blanes es van veure obligats a abandonar les boniques i meravelloses terres de Palafolls, que van ser comprades per Sa Majestat el rei Pere El Cerimoniós.

 

Abans de marxar, però, van escriure un pergamí que recentment els i les arqueòlogues van trobar ben amagat dins d'una capseta de fusta medieval, juntament amb un ou gran que tenia batec i desprenia calor. Aquest pergamí deixava constància que hi havia dues aus de foc que vetllaven per Palafolls.

 

La primera era grossa i altiva, amb plomes roges i tres caps de serp per cua. La segona, daurada i majestuosa, amb uns ulls d'un intens color carmesí.

 

Durant l'última nit de Nadal, el terme fou il·luminat per una enorme bola de foc, fruit de l'amor entre les dues bèsties que engendraren un ou.

 

El pergamí apunta que aquest ou no naixeria fins que no hi hagi gent de la baronia que estimés el poble tal com ho van fer la família Palafolls durant segles i segles. També, Guillem i na Guiomar conten una visió que tingué el capellà:

 

"En algun moment molt llunyà, segur que tornarà a volar per Palafolls la bèstia amb els tres caps de serp per cua. I quan això passi, al cap de 17 anys, naixerà la criatura atrapada dins de l'ou. Però per fer-ho necessitarà l'energia de tots els habitants que hi hagi en aquell moment al terme del Castell, puig que amb el pas del temps s'ha anat debilitant i no podrà trencar la closca ella sola."

 

Els actuals habitants de Palafolls, després d'assabentar-se d'aquests fets el passat 19 d'abril, moment en que es va fer un acte solemne de lliurament de l'ou als DiablesFolls, van tenir uns mesos per enviar energia positiva i bones paraules a la nova i futura bèstia, guardiana de la baronia de Palafolls.

 

Gràcies a la implicació dels infants, les escoles i tota la comunitat, podem assegurar que l'ou és més viu que mai i que en escassos dies eclosionarà i, per fi, podrem veure la nova guardiana del poble que a partir de llavors vetllarà per la baronia per sempre.

 

Però això no és tot el que us volem transmetre. Fa poquets dies ens va arribar un missatge provinent dels i les arqueòlogues que treballen de sol a sol al nostre estimat Castell. Ens van dir:

 

"Diables, hem trobat un pergamí que us pot interessar. Parla de l'embrió que es va engendrar al Castell fa segles i segles. Us recomanem que el desxifreu amb molta cura i molta atenció."

 

I així ho van fer. Després, a treballar conjuntament amb professionals i expertes, vam poder concloure que el que hi deia era: "L'ou es va engendrar una nit, quan el cel era més fosc que mai, a causa de la partida dels Palafolls".

L'últim missatge que van deixar els Palafolls va ser que desitjaven que de l'ou en sortís una au majestuosa, feta de flames i de llum, tal com la Follonera. També van pressentir que l'au seria sàvia, coneixedora dels secrets de la terra i del cel, i podria guarir les ferides de la gent i dels camps.

 

A més a més, també sobrevolaria les terres palafollenques per sempre més, protegint-les i estimant la terra, el foc, la cultura. Allà on queien les plomes de l'au, renaixia la vida.

 

Així serà i per sempre més. La bèstia sobrevolarà Palafolls, vetllant com feien els seus avantpassats i progenitores per tots i totes les palafollenques i portant el nom de Palafolls i dels diables arreu del país."

 

Notícia_portada (52).png



Número de visites
78
Ajuntament de Palafolls
Amb la col·laboració de
Diputació de Barcelona
Plaça Major, 11
08389 - Palafolls
Tel 93 762 00 43